Presenter till värdfamiljen

För att tacka sin värdfamilj för att de tar emot en under ett år brukar många utbytesstudenter köpa presenter. Frågan man brukar ställa sig då är VAD ska jag köpa? Det finns såklart inga rätt eller fel när det gäller att visa sin uppskattning, man behöver inte ge många paket eller köpa några (det går ju bra att göra egna!). Det jag tänkte på när jag köpte paket var att de skulle vara lite svenska och lite personliga. Det sista kan vara svårt om man får sin värdfamilj sent men mycket går ju att ge till hela familjen och har man tid när man väl fått dem kan man se till att köpa något som passar syskonen. Här är det jag köpte till min värdfamilj+ vart man kan köpa sakerna. 
 
TILL MINA VÄRDFÖRÄDLRAR: Handduk från Ekelunds (heminredningsbutiker)
 
 
 
TILL MIN ÄLDSTA VÄRDSYSTER (19 ÅR): Armband från Snö of Sweden (Vissa klädbutiker, Arlanda och deras hemsida)
 
TILL MIN YNGSTA VÄRDSYSTER (NÄSTAN 12 ÅR): Godisskål som ser ut som en dalahäst (www.designonline.se)
TILL HELA FAMILJEN
Osthyvel (Vävknuten) och svensk måttsats (ICA)
 
Broschyrer om Eskilstuna och ställen runt omkring (Turistbyrån). Kan vara kul för familjen att veta lite om din hemstad och se bilder. 
 
Isform med älgar (Turistbutiker i Stockholm och Arlanda)
 
"Swedish Traditions" (Akademibokhandeln och Adlibris) och "Bilder av Eskilstuna" (Turistbyrån). Den första förklarar på engelska om våra traditioner (Lucia, Påsk, Midsommar, Valborg mm) och har recept på typiska svenska maträtter och bakning. Kan vara kul att jämföra hur man firar högtider i USA och Sverige och läsa om våra egna högtider som man inte firar i USA. 
 
Hemmagjord kokbok med Svenska maträtter, bakverk, helgdagsrecept och mina egna favoriter
 
Servetter (ICA), flaggor på tandpetare (ICA, Akademibokhandeln, Galerix) och Flagga (ICA och Akademibokhandeln). Superbra att ha om man vill bjuda på en svensk fika eller om det är något kalas. 
 
På avresemötet med Explorius sa en av referenseleverna att det kan vara bra att ha småsaker att ge till folk i skolan, lite som en muta haha. Nej men det kan funka lite som en isbrytare eller kanske som en födelsedagspresent. Jag tyckte det lät som en bra idé så jag köpte det här:

Pennor och armband med svenska motiv. De finns på de flesta turistbutiker i Stockholm.
 
TIPS! Saker med flaggor finns det massor av vid studenten, så passa på att köpa dem då. Flaggor, servetter, ballonger, serpentiner, japp MASSOR med saker.
 
ETT TILL TIPS! De flesta städer har en turisbyrå, gå dit! Där finns defintivt broschyrer och saker som handlar om din hemstad och Sverige! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu