Julafton

De flesta amerikanska familjer firar inte julafton speciellt mycket, det är ungefär som den 23e i Sverige. Som tur är har min värdfamilj svenska rötter, och även fast det inte blev en "vanlig" julafton firade vi den. Vaknade väl vid halv nio-tiden och åt en helt vanlig frukost. Det var meningen att vi skulle få gäster vid tio men alla fick förhinder/dök aldrig upp haha så det blev bara min vfamilj+farmor/farfar hela dagen (vilket var väldigt kul ändå!!). Jag fick uppleva en helt ny tradition vilket är att göra lefse, ett norskt tunnbröd gjort på potatis. Degen består av bland annat potatismos, mjöl, smör och socker so blandas och kavlas ut till tunna bitar. Sedan gräddas de på en supervarm stekplatta någon minut för att senare ätas med smör eller kanelsocker. Det var väldigt kul att göra, och jag var rätt duktig om jag får säga det själv haha. Jag kommer definitvt försöka göra det hemma nästa år!
 
Vi slutade upp med (heter det så? End up with i alla fall) ca 100 tunnbröd och har gett bort ganska många. Försöker dock bli av med flera hahah. Efter alla var paketerade och klara tog vi en paus/nap medan Ally och farfar gick ut med hundarna. När de kom hem åt vi julmiddagen som var väldigt svensk. Köttbullar, potatismos, brunsås, lingonsylt och julmust, samt green beans och lefse såklart. Mumsigt!!
 
Efter maten fick vi öppna några paket, resten sparas till juldagen. Fick läppsyl och nagelsalva från min vfaster+familj i New Mexico och pengar och en scarf från farmor och farfar. Så gulliga de är! 
 
Vid halv sju åkte vi mot kyrkan för gudtjänst vilket var ännu mysigare än vanligt. Vi var 173 personer packade i en liten kyrksal, men det märktes knappt av. Julsånger, sagor, bibelläsning, vi i kören sjöng och nattvard. Sista sången var Silet Night och då tände alla varsitt ljus som vi höll upp, riktigt fint och maffigt på samma gång. 
 
Hann under lefsebakningen skypa med min familj vilket var superduperduperunderbart!! Öppnade ett av paketen de hade skickat, som innehöll en pyjamas och de öppnade paketen jag hade skickat. Pappa och Marcus fick Seahawkströjor och mamma ett armband jag gjort i skolan. De fick även se lite snabbt hur man gör lefse och de fick säga hej till min vfamilj. Var nästan lika bra som att vara hemma, nästan som jag satt i vardagsrummet vid granen. Det var en annorlunda julafton än jag är van vid, men samtidigt var mycket lika. Det var en riktigt bra dag!
 
 
 
Ally and Sandi 
 
 
Eric and his eggnog
 
Anna, grandpa, grandma and Sandi
 
Lefse på tork haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu