First week at an American High School

Lokal tid: 16.14
 
I onsdags började jag skolan igen efter ett extra långt och härligt sommarlov. Gick bara tre dagar då det blev helg men ska berätta lite om vad som hände.
 
Kom till skolan jättenervös och gick till the office då jag trodde jag skulle få information och en rundtur av skolan tillsammans med de andra utbytesstudenterna+ nya elever. Nej, så blev det inte. Fick en väldigt kort rundvandrig ensam av en annan elev som gjorde mig så förvirrad. Fick inte se mycket utan bara "här är huvudkorridoren, hejdå". Hittade dock till alla mina klassrum och kom bara försent till en då en tjej sa att det klassrummet låg på andra sidan skolan även fast det inte gjorde det. Lärarna var ändå förstående eftersom det är fösta dagen och mina 3,5 klasser innan lunch flöt på bra. Vid lunch frågade jag en tjej om jag fick sitta med henne och tur som jag har kommer hennes kompisar som visar sig vara de jag har chattat med innan jag åkte! Det blev en rolig början då min vattenflaska pyste ut vatten över bordet och några tjejer, men de skrattade bara och blev inte sura haha. Hade tre lektioner till och 14.00 ringde klockan och vi slutade för dagen. 
 
De andra dagarna såg ungefär likadana ut, vi har inte gjort så mycket utan mest tagit dert lugnt. Den här veckan tror jag vi kommer börja mer med undervisning och jag hoppas det kommer gå bra! Har lite problem med min engelskaklass då det är många svåra ord som jag inte kan. Fast min engelskalärare är så underbar och han hjälper mig extra och förklarar allting 5 gånger till för mig tills jag förstår haha.
 
Det har varit lite trögt med att lära känna folk, de allra flesta har redan sina gäng och behöver liksom inte ha en till person där. Försöker ändå och förhoppningsvis går det lite lättare den här veckan! På fredag eller nästa helg ska ni få ett inlägg där jag förklarar hur en typisk dag ser ut och vad mina klasser är. 
 
Ord om min första vecka:
*Trång då 2000 elever ska hitta sina klassrum samtidigt.
*Strikt, amerikanska skolan har så mycket regler. Du får inte göra det här, kvarsittning, vakter som går runt på skolan mm
*Tidspress, 5 minuter mellan lektionena så du hinner varken gå på toa eller prata med lärare och kompisar
*School spirit, elever som lärare, ALLA älskar sin skola. Varje dag ser du x antal personer med skoltröjor eller skolans färger, på väggarna hänger det affischer med örnen som är vår maskot och alla pratar om det senaste gamet
 
Skolbussarna som väntar på en när skolan slutar. Minst 20 stycken där och så ska man försöka hitta sin...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu