Visumansökan

Äntligen klar med det de flesta utbytesstudenter tycker är jobbigt; visumansökan. Jag är väl egentligen inte helt klar, har ju intervjun på ambassaden kvar, men allt förarbete är klart i alla fall. Trodde det skulle vara värre men helt lätt var det faktiskt inte, massa saker som ska fyllas i och betalas. Men jag tar det från början eftersom det kan vara skönt för er blivande utbytesstudenter att veta ungefär vad ni kommer göra.
 
Först får man hem ett brev med ett visumansökningspapper, ds-2019. Där står informartion om din organisation, en del nummer man behöver osv.
 
När man fått ds-2019 kan man börja med internetansökan, ds-160. Jag vet, det låter rätt förvirrande med ds hit och ds dit men det är inte så krångligt. På internet fyller man i sjukt många sidor med personuppgifter till dig, dina föräldrar och två till personer som ska intyga att du faktiskt åker iväg, uppgifter om din skola i USA och i Sverige, uppgifter om din värdfamilj, organisation osv. Du fyller också i en del "roliga" frågor som om du är terrorist eller tänker bli det i USA. Varför skulle man ens svara ja, även fast man tänkte spränga något? Men ja, det finns säkert någon bra andledning. Sist laddar du upp ett foto på dig själv. Inte så krångligt.
 
Det är två avgifter du ska betala, SEVIS-avgiften på 180 dollar och intervjuavgiften på 160 dollar. Här blev det mest krångel för mig då jag inte fick någon bekräftelse på att jag betalat intervjuavgiften. Betalade den i onsdags så idag ringde jag ambassaden men de sa att de inte fått några pengar. Fast en halvtimme efter jag lagt på kom bekräftelsen haha. Var jätterädd över att jag hade betalat till fel konto eller nåt men det löste sig till slut.
 
Sista grejen innan själva intervjun är att boka tid. Inga som helst problem utan det var bara att trycka "boka tid" och välja datum och tid. 
 
Jag berättar mer om intervjun när jag varit på ambassaden, ska dit den 21 juli. 
 
Ett tips är att ha alla papper i en mapp så man slipper leta överallt efter dem. De är några att hålla koll
på.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu